مارکتینگ اتومیشن چیست؟

یه توضیح کوتاه از دیجیتال مارکتینگ

قبل از اینکه بخوایم بریم سراغ اینکه مارکتینگ اتومیشن (Marketing Automation) چیه به نظرم نیاز داریم که یه دیدی به دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم. نمی‌خوام تعریف خیلی زیادی از این موضوع داشته باشم ولی اگر بخوام یه توضیح خیلی کوتاه و بی نهایت ساده از دیجیتال مارکتینگ طبق تجربیات خودم بگم اینه:

دیجیتال مارکتینگ یعنی شما با استفاده از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مثل SEO، Ads Google، Video Marketing، Social Media و ...، نظر مخاطب خودتون رو جذب کنید (Brand Awareness)، با همین کانال‌های بازاریابی باعث بشید که به شما علاقه‌مند بشن (Interest)، شما رو بین گزینه‌هاشون در نظر بگیرن (Consideration)، قصد خرید از شما رو پیدا کنن (Intent)، بیان و شما رو ارزیابی کنن (Evaluation) و در نهایت از شما خرید کنن (Purchase).

به این فرآیند قیف یا فانل بازاریابی هم میگن که یه فرآیندیه که همیشه در حال انجامه و ممکنه هر مخاطب از ابتدای فانل، وسط فانل یا اواخر فانل وارد بشه و هر جایی که وارد بشه اینقدر کانال‌های بازاریابی ما باید خوب و درست کار کنه که به هدف برسیم و فروش بیشتری رو رقم بزنیم.

حالا مارکتینگ اتومیشن چیه؟

خب حالا اگر بخوایم مارکتینگ اتومیشن رو خیلی ساده تعریف کنم می‌تونم اینجوری بگم بهتون که وقتی بخوایم یه سری از کانال‌های بازاریابی به صورت اتوماتیک کار انجام بدن یعنی مارکتینگ اتومیشن انجام دادیم.

البته این تعریف رو می‌تونم اینجوری تکمیل کنم که شما توی مارکتینگ اتومیشن با یه سری از ابزارها بعضی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ رو به صورت خودکار تنظیم می‌کنید تا پیام‌ها و یا پست‌ها و محتواها به صورت اتوماتیک منتشر بشن.

مثلا فرض کنید برای موضوع پیامک، اینکه شما هر بار بخواید برای یه تعداد زیادی مشتری اس ام اس مارکتینگ کنید و مثلا روز سوم ماه بهشون یه پیامی بزنید، روز پنجم یه پیام و اگر به صورت دستی باشه کار خیلی سختی رو پیش رو دارید به خصوص که اگر کارهای دیگه‌ای هم برای انجام داشته باشید. پس کاری که میشه کرد اینه که بیایم و از یه نرم افزار و یا پلتفرم استفاده کنیم و تا جایی که می‌تونیم همه چی رو به صورت اتوماتیک تنظیم کنیم.

یه مثال هم می‌تونه اینجوری باشه، فرض کنید ما 1,000,000 مشتری داریم و مثلا 70 هزارتای این مشتریان تولدشون توی ماه فروردینه و طبق استراتژی که کسب و کار ما داره، ما تولدشون رو تبریک می‌گیم. حالا هر روز باید بریم و سگمنت افرادی رو که 1 فروردین به دنیا اومدن رو بگیریم، دیتا رو تمیز کنیم، بریم توی پنل اس ام اس مارکتینگ و ارسال انجام بدیم.

ولی خب توی مارکتینگ اتومیشن فقط کافیه تعریف کنیم که کاربرانی که توی دیتابیس هستن رو خودش با توجه به تاریخ تولد پیدا کنه و روز تولدشون یه پیام خاصی رو براشون بفرسته. تنها کاری که شاید لازم باشه انجام بدیم اینه که بیایم و پیام‌ها رو بهبود بدیم و ببینیم از چه تبریکی بیشتر استقبال می‌کنن. مثلا تبریک همراه با کد تخفیف یا تبریک تولد خشک و خالی.

این همه مارکتینگ اتومیشن، اتومیشن فقط همین؟؟؟

نه واقعا، این تعریف و مثال‌هایی که براتون گفتم یه بخش خیلی کوچیکی از مارکتینگ اتومیشن بود و با مارکتینگ اتومیشن میشه کارهایی انجام داد که واقعا تاثیر خیلی زیادی روی افزایش معیارهای مهمی که داریم گذاشت.

یکی دیگه از مواردی که توی مارکتینگ اتومیشن وجود داره، فرستادن پیام و یا به اصطلاح مرسومی که بین مارکترها و دیجیتال مارکترها هست، تاچ کردن (Touch)  یه گروهی از مشتریان با پیام‌هایی که واقعا متخص خودشون باشه‌ست که این کار هم واقعا کاریه که خیلی کمک می‌کنه به افزایش شاخص‌های کلیدی که کسب و کار و تیم داره.

مثلا به طور مثال شما اگر بخواید از بین 1,000,000 مشتری که داریم برید و افرادی رو پیدا کنید توی 1 ماه گذشته یه محصول خاص رو خریداری کردن رو پیدا کنید، باید برید و این سگمنت رو در بگیرید، تمیزشون کنید، یه پیام براشون طراحی کنید، برید و این پیام رو توی یه پلتفرم بذارید و سگمنت رو آپلود کنید و بفرستید و بره. حالا فرض کنید این 1,000,000 مشتری فردا شد 1,200,000 و شما می‌خواید همین کار رو برای این تعداد مشتری تکرار کنید، خب دوباره روز از نو و روزی از نو.

ولی حالا توی مارکتینگ اتومیشن کافیه یه سگمنت تعریف کنید و بگید از این به بعد علاوه بر این مشتریانی که هستن، هر مشتری دیگه‌ای هم که اضافه شد به کسب و کار و مثلا از یه محصول خاص خریداری کرد و توی این سگمنت بذار و هفته‌ای یه بار بهش یه پیام پروموت کن تا این کاربران و مشتریان رو بتونیم هفته‌ای یه بار با این مشتریان و کاربران در ارتباط باشیم.

 

همه اینا درست، این مقاله‌ها قراره چیکار کنه؟

این خیلی سوال خوبیه، من یه اعتقادی دارم و اونم اینه که شما با گفتن یه سری مطالب به دیگران باعث می‌شید اون مطلب رو خیلی بهتر و بیشتر یاد بگیرید. حالا چیزی که توی ذهن منه این هست که با این مقالات و مطالبی که بهتون می‌گم هم کمک‌تون کنم با مارکتینگ اتومیشن آشنا بشید، هم بدونید که پیاده سازی یه پلتفرم مارکتینگ اتومیشن چه دردسرهایی داره و چیکارا باید کرد و چه انتظاراتی باید داشت (البته که طبق تجربیاته)، چه کارای خفنی توی دنیا انجام شده، چه نتایجی داشته، چه کارایی ما توی دیجی‌کالا با تیم بی نظیر eCRM انجام دادیم و کلا چه کارای خفنی میشه کرد.

امیدوارم که نهایتا راضی باشید و نهایت استفاده رو ببرید و بتونید بهتر و راحت‌تر تصمیم بگیرید.